2024. április 26 , péntek - Ervin

Egy mai felsőkategóriás autóban már 100 millió sornyi kód fut

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül is szoftverfejlesztési tevékenységet telepített már hazánkba, mely a jövőben a tervek szerint tovább fog bővülni.

A Budapesten megrendezett Craft Konferencián – mely Közép-Európa legnagyobb szoftverfejlesztéssel és technológiai trendekkel foglalkozó szakmai fesztiválja – számos egyéb technológiai aktualitás mellett a Bosch és a Continental magyarországi szoftverfejlesztő központjainak vezető beosztású munkatársai tartottak előadást az autóiparban zajló technológiai forradalomról. Míg a kiskereskedelmet érintő digitális átalakulásról a Tesco Technology szakértői beszéltek – írják a közleményben.

Négy tektonikai jelentőségű technológiai megatrend hajtja jelenleg az autóipar történetének eddigi egyik legjelentősebb átalakulását. Az egyik ilyen a perszonalizáció vagyis személyre szabhatóság, hiszen az autókban futó szoftvereknek köszönhetően egyre több funkció szabható testre, az okostelefontokhoz hasonlóan számos applikáció tölthető le a gépjármű rendszerére. A másik megatrend az automatizált mobilitás: már a jelenlegi autókban is számos vezetést támogató önvezető funkció érhető el – gondoljunk csak a parkolási asszisztens megoldásokara, ezek sora a jövőben pedig egyre inkább bővülni fog.

A harmadik ilyen trend az összekapcsoltság: a modern járművek az IoT megoldásoknak köszönhetően egyre inkább képesek lesznek majd egymással kommunikálni, ezáltal jelentősen csökkenhet a balesetek száma az utakon. A negyedik, iparágat meghatározó megatrend pedig az elektrifikáció, vagyis „villanyosítás”, mely az előző háromhoz hasonlóan szintén sokkal inkább a szoftver-, mint hardverfejlesztés oldalról jelent forradalmi változást és támaszt kihívásokat.

„Az autóipari fejlesztések ma már sokkal inkább a szoftverről szólnak, hiszen az autók architektúrája, technológiai rendszerének felépítése egyre összetettebbé válik. Ki lehet mondani, hogy szoftver forradalom zajlik az iparágban. A számok is beszédesek, hiszen amíg egy átlagos iPhone alkalmazás mintegy 40 ezer sornyi kódból épül fel, a Firefox legújabb verziója 9,7 millió, a teljes Facebook 62 millió sornyi kódból, addig egy modern felsőkategóriás autó szoftveres megoldásai mintegy 100 millió sornyi kódból épülnek fel. Ez a szám pedig egyre csak nőni fog: néhány év múlva 2-300 millió sornyi kódról beszélhetünk, míg a teljesen önvezető autók rendszerei, várhatóan mintegy 1 milliárd sornyi kódot tartalmaznak majd” – hívta fel a figyelmet a Craft Konferencián előadásában Mészáros Attila, a Bosch Magyarország vezetői élmény területének szoftverfejlesztési igazgatója.

Életeket ment a mesterséges intelligencia

Az önvezető autózás, vagy automatizált mobilitás terén is jelentős fejlesztések zajlanak, melyekből a Continental magyarországi fejlesztő központja is kiveszi a részét. A szakmán belül, az önvezetésnek 6 szintje van (0-tól 5-ig terjedő skálán), melyből a jelenlegi autók a kettes szintet érik el, hiszen a mai autókban már számos automatizált vezetéstámogató funkció megtalálható: a sávtartástól, az adaptív tempomaton keresztül az automata vészfékezésig.

„Az önvezető technológiák evolúciójában hamarosan elérjük a harmadik szintet, ami azt jelenti, hogy bizonyos helyzetekben a sofőrnek már nem kell a vezetésre összpontosítania, hanem végezhet más tevékenységet is. Az ötödik szint pedig azt jelenti majd, hogy sem kormány, sem pedál nem lesz már az autókba építve. Az biztos, hogy ehhez a fejlődéshez nagyon összetett algoritmusra van szükség, ami képes a világunk, környezetünk komplexitását kezelni. Ebben tud sokat fejleszteni a mesterséges intelligencia, ami képes arra, hogy a különböző szenzorokból, kamerákból érkező környezeti adatokat strukturálja és feldolgozza – mondta el előadásában Takács Árpád, a Continental budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztési Központja Szenzor Fúziós Csoportjának vezetője.