2024. április 26 , péntek - Ervin

Női vállalkozók támogatása az Európai Unióban

A nők motivációja egy vállalkozás beindítására általában jelentősen eltér a férfiakétól. A kutatások szerint a női vállalkozók számára nem a pénz az elsődleges szempont, sokkal inkább valamilyen segítő szándék, valamint az, hogy így megpróbálhatják munkaidejüket a családi élettel összhangban beosztani.

Egy uniós dokumentum szerint a női vállalkozói szellem biztosítja az üzleti dinamizmust és az innovációt, ez a potenciál pedig messze nincs kiaknázva az Európai Unióban. A nők precizitása, hosszú távú gondolkodása, együttműködési hajlandósága, a barátságos légkör megteremtésének képessége, és az úgynevezett „női megérzés” mind olyan jellemzők, amelyeket sikerrel lehet kamatoztatni az üzleti életben. Tanulmányok szerint a női vállalkozók a férfiaknál óvatosabbak a gazdasági és pénzügyi kockázatvállalás területén, és kisebb méretű, ugyanakkor hosszútávon fennmaradó vállalkozásokat hoznak létre. A tapasztalatok szerint a női vállalkozások tevékenysége jellemzően nagyobb társadalmi megtérüléssel kecsegtet.

Az európai uniós felmérések szerint ugyanakkor a férfiakhoz képest jóval kevesebb nő tekinti a vállalkozást életképes karrierlehetőségnek. Bár az elmúlt években növekedett a női vállalkozók száma, az Unióban tíz nőre csak egyetlen női vállalkozó jut, míg ez az arány a férfiaknál négy az egyhez. Ezek az arányok a gazdasági csúcspozíciókban még szerényebbek: Európa legnagyobb vállalatainak vezetőtestületeiben a tagoknak csak 12 százaléka nő. A nők számára több tényező is visszatartó erőt jelenthet egy vállalkozás beindításában: a tájékoztatáshoz, technológiai és pénzügyi eszközökhöz való hozzáférés, megfelelő társadalombiztosítási jogok hiánya, negatív nemi sztereotípiák, a nők és férfiak közötti egyenlőtlen gazdasági függetlenség, valamint a munka, a magán- és a családi élet nehéz összeegyeztethetősége.

 

Forrás: Női médiaközpont/Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Brüsszeli EU Képviselete