2024. április 16 , kedd - Csongor

Ön hogy választana irodát?

Fotó: Pexels

Európa-szerte szűnnek meg a Coviddal kapcsolatos korlátozások, a cégeknek is újra kell definiálniuk munkahelyi stratégiáikat.

Nem biztos, hogy a leghatékonyabb megoldás az, ha az irodai munkát végzőket arra kényszerítik, hogy sok hónapnyi távmunka után teljes munkaidőben visszatérjenek az irodába, de az állandó „home office” is csak nagyon speciális esetekben működik – derül ki a flex irodákat üzemeltető New Work legújabb elemzéséből.

Rugalmasság mindenekelőtt

A munkavállalóknak csupán 26%-a szeretne teljes munkaidőben visszamenni az irodába és a kevesebb mint 15%-uk preferálja a folyamatos távmunkát. A válaszadók legnagyobb része, közel 60%, a hibrid megoldásokat részesíti előnyben – áll a lapunkhoz eljuttatott közleményben.

A rugalmas vagy hibrid munkahelyi stratégiák már jóval a koronavírus-járvány kezdete előtt is egyre népszerűbbek voltak, de a lezárások tapasztalatai mindenképpen felerősítették ezt a strukturális változást. Mostanra egyre több vállalat biztosítja irodai dolgozóinak azt a lehetőséget, hogy megválaszthassák, hogy egy adott munkanapon honnan szeretnének dolgozni, legyen az a saját otthonuk, egy központi iroda, a cég egy másik irodája, egy co-working iroda vagy bármilyen más helyszín.

Fotó: Pexels

Az irodai munkavégzés egyik fő előnye a kollégákkal történő találkozás lehetősége. A munkahelyi társas érintkezés köztudottan fokozza a kreativitást és a produktivitást, ezért a vállalatok arra összpontosítanak, hogy a munkavállalóknak több helyet biztosítsanak a szocializációra és a csapatmunkára. Mivel a Covid utáni munkaszokások még mindig gyorsan változnak és a vállalati irodák átszervezése időt és pénzt igényel, a flex irodaszolgáltatók készen állnak arra, hogy egész cégeknek vagy azon belüli csapatoknak dedikált tárgyalókat vagy irodákat adjanak bérbe a különböző projektekhez, minden eddiginél rugalmasabb feltételekkel.

A lokáció fontosabb, mint valaha

A flex irodákat üzemeltető New Work nemrégiben végzett LinkedIn-felmérése szerint a lokáció továbbra is a legfontosabb tényező az irodaválasztás során, de nem úgy, ahogyan azt gondolnánk. Meglepő módon a válaszadók közel fele (47%) számára a jó tömegközlekedési kapcsolatok megléte a döntő tényező. A válaszadók 32%-a számára fontos, hogy az iroda közel legyen az otthonához és csak 16% szeretné, ha munkahelye mindenképp a városközpontban legyen.

A tömegközlekedéssel jól megközelíthető irodaházak már régóta népszerűek a bérlők körében és ha elhelyezkedésük magas fenntarthatósági és well-being mutatókkal párosul, sok esetben magas bérleti díjjal is kiadhatók. A munkavállalók fent említett változó preferenciái arra ösztönözhetik azokat a vállalatokat, amelyek központja nem ilyen irodaházban található, hogy áthelyezzék székhelyüket vagy fontolóra vegyék további helyiségek bérlését jobb közlekedési kapcsolatokkal rendelkező co-working irodákban.

Fotó: Pexels

A hibrid stratégia problémája

Van egy komoly probléma, amellyel azoknak a vállalatoknak kell szembenézniük, amelyek lehetővé teszik, hogy az alkalmazottak csak a hét néhány napján jöjjenek be az irodába: az általuk bérelt helyiségek sokszor félig vagy szinte teljesen üresen állnak. Ez nemcsak felesleges költségeket (kihasználatlan helyiségekért fizetett bérleti díj), hanem felesleges szén-dioxid-kibocsátást is eredményez (kihasználatlan helyiségek működtetéséhez szükséges energia). Az előttünk álló, kihívásokkal teli makrogazdasági környezet és az ESG egyre nagyobb szerepe a vállalati döntéshozatalban kettős nyomást helyez a bérlőkre, hogy meglévő irodaterületeiket hatékonyabban használják ki. Egyesek a bérelt terület méretének tartós csökkentése mellett döntenek, de ez hosszú távon ritkán életképes megoldás, különösen, ha a bérleti szerződés nem tartalmazza szükség esetén újbóli területnövelés lehetőségét.

Miután felismerte, hogy sok munkáltatónak ezzel a problémával kell szembenéznie, a New Work bevezette az „iroda a felhőben” szolgáltatást, amely lehetővé teszi a bérlők számára, hogy akár felére csökkentsék a bérelt terület méretére vonatkozó kötelezettségvállalásukat és a különösen kihasznált időszakokban alkalmi jelleggel növeljék irodaterületüket. A szolgáltatást igénybe vevő munkavállalók egy mobilalkalmazáson keresztül hozzáférhetnek az összes New Work-helyszínhez, így kiválaszthatják, hogy egy adott napon – vagy akár csak néhány órára – hol szeretnének dolgozni, attól függően, hogy hol tartózkodnak és hová kell menniük.

„Ez a szolgáltatás már most nagy népszerűségnek örvend a bérlők körében, akik nemcsak azt értékelik, hogy pénzt takaríthatnak meg és csökkenthetik az ökológiai lábnyomukat, hanem azt is, hogy nagyobb rugalmasságot kínálhatnak a meglévő és potenciális munkavállalóknak a mai kiélezett munkaerőpiaci környezetben” – mondta Hubert Abt, a New Work és a workcloud24 vezérigazgatója és alapítója.