2024. április 18 , csütörtök - Andrea

Minden, amit tudni kell az autóabroncsokról

Fotó: Láng Péter

Sajnálatos módon a magyar autósok több mint 30 százaléka télen is nyári gumikon közlekedik, amely hatalmas kockázatot jelent nemcsak önmaga, de a közlekedés összes szereplője számára.

Rendkívül veszélyes helyzeteket teremthet, ha a csúszós úton nem tudnak biztonságosan megállni. A többi, felelősen gondolkodó autóstársunk ilyenkor felszerelteti téli gumiját. Számukra sem mindegy azonban, hogy milyen állapotú abroncs kerül majd autójukra.

Nagy segítség, hogy a 2000 után készült gumiabroncsok gyártási idejét, az úgynevezett DOT számot megtaláljuk az abroncs oldalfalán. Az utolsó négy karakter árulja el a gyártás idejét: 0314 például azt jelenti, hogy 2014 harmadik hetében készült.

Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Téli abroncsnál még ennyit sem szabad várni: 4 milliméter alatt cseréljünk, mert esős, latyakos úton nincs vízelvezető képessége, havas úton pedig megszűnik a kapaszkodóképessége, hangsúlyozza Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint koptatottságától függetlenül egy abroncsot tíz év után le kell már cserélni. Ilyen életkorú, vagy öregebb abroncsok megvásárlását egyáltalán nem javasolják.

Az abroncs nem tartós élelmiszer, a garancia a vásárlás napjától él, nem a gyártástól. Egy abroncs a gyártása után bekerül egy raktárba, ahol szakszerűen tárolják, nincs kitéve közvetlen napfénynek vagy egyéb tényezőknek. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást. Az abroncs a raktárban nem „öregszik”, 5 évig probléma nélkül megőrzi tulajdonságait. Összegezve, ha 2011-2015-ös gyártású az új téli abroncs, nyugodtan megvehetjük neves cég raktárából és bátran használhatjuk.

A gumiabroncs élettartama jelentős mértékben attól függ attól, hogy milyen célra és milyen körülmények között használták. Az abroncsainkat olaj, kemikáliák, kátyúk, egyéb fizikai sérülések, rossz tárolási körülmények, és az UV sugárzás teszik tönkre. A behatások miatt megkeményednek, elvesztik tapadásukat.

Aztán az is fontos, hogy mennyire figyeltek például az egyenletes koptatására, amelyet azonos nyomás alatt lévő kerekekkel érhetünk el. Használt abroncsok vásárlása olykor kockázatos lehet, hiszen tulajdonságai csak a forgalomban derülnek ki. Ezért mindenképpen olyan helyen vásároljunk, ahol fel is szerelik, ki lehet próbálni. Ha kopás miatt csak két abroncsot cserélünk, akkor az újakat mindig hátulra szereljük, tanácsolják a szakemberek.

Egy rosszul koptatott abroncs megkeseríti életünket és megrövidíti pénztárcánkat, hiszen hamarosan újra szembesülnünk kell a ténnyel, hogy megint pénzt kell kiadnunk, immár egy megfelelőre. Nem érdemes kockáztatni.

 

Fotó: Láng Péter