2024. április 16 , kedd - Csongor

Életmentő megoldás az építőiparban

A hazai építőiparban szabálytalan munkavégzés miatt 36 súlyos és 27 halálos kimenetelű baleset történt 2020-ban, ez a legrosszabb eredmény az ágazati munkavédelmi statisztikákban.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) azért rendelt el 2021 május eleje és szeptember vége között célzott helyszíni ellenőrzéseket az építkezéseken, hogy javítson a helyzeten. A vizsgálat eredménye* lesújtó volt: Az ellenőrzött mintegy 1100 munkáltató csaknem 87 százalékánál találtak valamilyen munkavédelmi szabálytalanságot, a munkavállalóknál ez az arány meghaladta a 63 százalékot. Az életeket mentő, a súlyos balesetek megelőzését, a hiányosságok hatékony felszámolását szolgáló megoldást az ellenőrzések szigorítása, a munkavédelmi előírások következetes betartása mellett az építőipar digitalizációja jelentheti.

Fotó: Pexels/Darya Sannikova

Az ITM jelentése szerint a leggyakoribb hiányosság az volt, hogy a biztonságos munkavégzéshez szükséges eszközök a legtöbb építkezésen ugyan rendelkezésre álltak, ennek ellenére nem vagy nem megfelelően használták, szabálytalan felszerelésekkel helyettesítették őket. A magas- és mélyépítkezéseken volt a legrosszabb a helyzet, ezek több mint felénél tártak fel szabálytalanságot. Több építkezésen is elmaradt vagy nem volt megfelelő az egyéni védőeszközök – például a biztosító kötél – használata. Kevés figyelmet fordítottak emellett a munkagödrökre figyelmeztető jelzések elhelyezésére és a balesetet megakadályozó korlátok kiépítésére. A jelentés szerint az is komoly aggodalomra ad okot, hogy a munkavédelmi oktatás legtöbbször elnagyolt, az oktatóanyag elavult és hiányos. A képzett szakemberek hiánya és a munkavállalók hozzáállása további kockázatokat hordoz. De hogyan segítheti a felsorolt problémák megoldását a digitalizáció?

„A kulcs az építkezéseken zajló események, körülmények pontos dokumentálása, ami a piacon elérhető szoftvereknek köszönhetően ma már sokkal hatékonyabban megoldható, mint a hagyományos módszerekkel. A balesetekhez vezető mulasztások, azok felelősei ezekkel a megoldásokkal utólag is pillanatok alatt azonosíthatóak. Ha pedig megtörténik a baj, az illetékes hatóságok által megkövetelt formanyomtatványok kitöltéséhez nincs szükség hosszadalmas, nehézkes papírmunkára, az applikációk segítségével gyorsan össze lehet állítani a dokumentációt. Ezeket a digitális jegyzőkönyveket ráadásul a rendszer megőrzi, ami a balesetekhez vezető hiányosságok felszámolásában, a bajok megelőzésében is komoly segítséget jelent” – mondja Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari és épületfenntartási szoftvert hazánkban is forgalmazó bécsi cég magyarországi képviselője.

A digitalizáció további előnye, hogy a vállalatok a saját igényeikre szabott úgynevezett jegysablonokban rögzíthetik a szükséges adatokat, amelyeket a későbbiekben tetszőleges módon felhasználhatnak akár többszázoldalas napi, heti vagy akár hosszabb időszakot felölelő jelentések, összefoglalók, statisztikák készítésére. Néhány gombnyomással.