2024. március 28 , csütörtök - Hajnalka

Airbnb élmények utazóként és szomszédként

…avagy az olcsó érme két oldala!

Nyilván senki sem vár luxuspalotát egy-egy kiadó airbnb-től, mikor éppen alacsony árak közt lavírozik a maximumot jelölő csúszkával. Olvastunk már gyűlölködő és ömlengő élménybeszámolókat is igénytelen, nemtörődöm házigazdákról és kamuképekről, de azért akadt pár igazi, otthonos gyöngyszem is, ahol a hűtő roskadásig volt pakolva a helyi ételkülönlegességekkel (ez azért átlagosan nem annyira jellemző).

A fotó illusztráció!/pexels.com

Bevallom, én megszállóként (vagy inkább megszállottként?) csak nemrég kezdtem pályafutásom, egy kicsit tartottam az egésztől a rengeteg vegyes értékelés átnyálazása után. Aztán felidéztem a bookingos és az utazási irodákon keresztül foglalt emlékeimet és mivel ott is tapasztaltam hideget-meleget, úgy döntöttem az idei olasz nyaralás alatt márpedig kipróbáljuk az airbnb nyújtotta lehetőségek egyikét. A foglalás után azért kicsit elvette a kedvemet, hogy hitelkártya nélkül nem tudtuk kifizetni a szállást, így last minute még a bankba is el kellett rohannom.

Olaszország alapból is low budget nyaralóhely, airbnb otthonokból meg aztán abszolút remek áron válogathatunk, töménytelen lehetőség közül! Másfél hétre, azaz 10 éjszakára kaptunk meg egy teljes lakást, mindössze 126.000 Ft-ért, Pisában. Ez az ár még airbnb-viszonylatban is roppant olcsónak számít, hiszen a teljes konyhát és a mosógépet is használhattuk, a lakásban nem lakott senki rajtunk kívül, így teljesen magunk lehettünk a párommal. A legolcsóbb bookingos szoba amúgy nagyjából 150.000 Ft lett volna ugyanerre a periódusra, közös fürdőszobával.

A házigazdák, Nadia és Roberto, nagyon cuki olasz pár, még a vasútállomásra is kijöttek elénk illetve két ingyen buszjeggyel láttak el, ajándékként. Roberto-val felvettük egymást WhatsApp-on, és mindig készségesen válaszolt, segített például programot választani a mosógéphez, illetve hazautazás előtt kedvesen érdeklődött, minden rendben volt-e. A szállás minősége ár-értékarányban abszolút kielégítette minden igényünket.

A második keresésnek nagy elánnal ugrottam neki, az előző sikerén felbuzdulva. Az első sokk az áraknál ért. Naiv voltam. Ugyan, hogyan találnánk Hollandiában olyan kedvező áru kiadó lakást, mint Olaszországban? Kicsit átállítottam a keresési feltételeket, úgy gondoltam négy napra a szoba is belefér, az rövid idő, főzés nélkül is ki lehet bekkelni. A következő békát akkor kellett lenyelnem, mikor a kicsiny méretű szobák ára felülmúlta az olaszoknál kiadó, teljes lakásokét…

Bizony, négy éjszakára 96.000 Ft-ért – ez még igen olcsónak minősül Amszterdamon belül! – sikerült kétágyas szobát találni, közös fürdőszobával, a tulajdonos pár pedig a felettünk lévő emeleten lakott. A hely tényleg nem volt túl nagy, tipikus, zsúfolt, de kedves, külvárosi holland otthon. A mellettünk lévő szobában két francia lány szállt meg, de egyikünk sem tartózkodott olyan sokat a szálláson, hogy a közös fürdőszoba kényelmetlenséget okozzon, a háziak pedig látszólag remekül alkalmazkodtak, mert velük is csak futólag találkoztunk lent a hallban.

A meleg fogadtatás és lelkesedés a házigazdák részéről egyébként minden aggodalmunkat eloszlatta. Mike egy öreg, motoros holland fickó, nagyon lelkesen magyarázott a szülővárosáról, és felélénkült, mikor rájött, hogy egy kicsit értek hollandul. Soha, egy pillanatra sem éreztük úgy, hogy útban, vagy túl szűkösen lennénk. A lakást a centrálból ráadásul az ingyenesen használható komppal lehetett megközelíteni, ami számomra külön élvezet volt – az esti fények csodálatosnak tetszettek a csatornán hajókázva egy kellemesen fárasztó, amszterdami nap után.

Szomszédként átélni a másik oldalt, azért nem ennyire szórakoztató. Egy körúti, belső udvaros házban kiadó airbnb lakást hirdetni egyenesen kiszúrás a szomszédjaiddal szemben! Különösen, ha német egyetemistáknak adod ki a lakásodat. Egy ideig pokoli volt minden éjjelem, hiszen ezek soha nem aludtak – akárcsak az Ördög. Sőt, még kisasztalt és székeket is pakoltak a belsőudvar lépcsőfordulójába, hogy minél hangulatosabban – és persze hangosabban – fogyaszthassák a reggelijüket. Több szomszéddal összefogva aztán sikerült beszélni a tulajdonossal, azóta jobban megválogatja, kiket enged oda.  Jobban is teszi, amennyiben nem kívánja a rendőrséget és a NAV-ot is elszállásolni.