2022. december 6 , kedd - Miklós

Modern tanítók: DISK módszer és ami mögötte van – Marjai Viktor

Marjai Viktor sokáig erősítette az irodisták csapatát, aztán úgy döntött, hogy átáll a vállalkozók oldalára. Létrehozta az Irodista.hu oldalt, könyvet írt Főnökkezelési kézikönyv céltudatos irodistáknak címmel és egy ideje kommunikációs viselkedés stílus szakértőként, DISC módszer tanácsadóként segíti az érdeklődőket. (A teljes podcast a cikk alján hallgatható meg!)

-Több, mint 14 évig voltam multis irodista zsoldos, ezalatt nyolcszor váltottam munkahelyet. Kerestem a helyem. Az elején élveztem az új kihívásokat, de aztán mindig történt valami. Ilyenkor alapvetően két lehetősége van az embernek: vagy üt, vagy fut. Én mindig a futást választottam. Nem álltam bele a helyzetbe, hanem elmentem.

Sosem értettem azokat a kollegákat, akik egy munkahelyen dolgoznak több tíz évet ugyanolyan vehemenciával. Bár nagyon tiszteltem őket, én sosem voltam olyan, mint ők. Nem értettem, hogy mi ennek az oka.

Mert mit keres minden irodista? Legalább középvezetői szintig eljutni. Ennek én is többször nekifutottam. Egy alkalommal megpályáztam egy osztályvezetői pozíciót. A kiértékelésnél az igazgató asszony elmondta, hogy a tudás megvan, de nem látja bennem a vezetői attitűdöt. Ezért a pozíciót ugyan nem kapom meg, de a csapatában szívesen látna. Számomra ez egy erős jel volt.

Pont abban évben találkoztam először egy továbbképzésen a kommunikációs viselkedési stílusokkal, a DISC módszerrel, ahol villámcsapásszerűen hasított belém a felismerés, hogy többféleképpen reagálunk ugyanazon helyzetekre. Mivel nagyon érdekelt a téma, először elmentem egy képzésre, majd elolvastam az összes könyvet, amit itthon lehet kapni ebben a témában és gyűjtögettem az információkat. Mivel egy 10 perces online tesztből igencsak részletes elemzést kap az ember, rájöttem, hogy ez másokat is érdekelhet.

Az ügyfeleim is megdöbbennek, hogy ennyi kérdésből a veséig lát ez az elemzés, amit egyébként nem én csinálok, hanem egy számítógépes program van mögötte.

-Lehet, hogy a domináns viselkedés mellett a többi is, bár jóval csekélyebb mértékben, de ott van bennünk?

-Ez így van. Ez a 4 faktor mindenkiben benne van, de különböző arányban. Mindenkinek van egy természetes és egy felvett stílusa. Olyankor van a probléma, amikor a kettő között nagy az eltérés, amikor nem úgy viselkedsz, ahogy kényelmes. Főleg, ha 50%-nál nagyobb az eltérés, abba mindig energiát kell beletenni. Ez olyan, mint amikor 130 km/h-val mész az autópályán 3-as fokozatban. Egy rövid ideig fenntartható, de utána kifáradáshoz vagy kiégéshez vezethet.

-Téged általában cégvezetők keresnek?

-Én irodistákkal kezdtem dolgozni, később vállalkozókkal, kisvállalkozókkal, szabadúszókkal. A nagyobb cég vezetőinek az a fontos, hogy miként tud a csapatagokkal együttműködni, hogy tudja a kulcsembereit megtartani, akik ott is maradnak és egymással is jól működnek. Ha az ember felismeri, hogy miként reagál különböző helyzetekben a másik fél, mi az, ami neki stresszt okoz, milyen a tempója, egyáltalán mi érdekli, akkor abból tud következtetni. Az emberek 98%-a ott követi el a hibát, hogy magából indul ki. A kéket a részletek érdeklik, a piros számára a legjobb kell, a részletekre nem kíváncsi, és ha elkezded untatni, akkor elküld. Ez fontos lehet például egy értékesítő számára.

-A vállalkozókban valami pirosnak lennie kell, nem?

-Én is ezt gondoltam, de ez nincs mindig így. Például a kisebb ügyfeleimnél jellemzőbb a zöld-kék, de ha mész felfele a hierarchiában, egyre több lesz a piros. Aki már birodalom építésben gondolkodik, akiben benne van a vízió, mint például Jeff Bezos vagy Elon Musk, az tipikusan piros valóban.

-Te milyen vagy?

-Nálam a zöld és a kék, ami a legdominánsabb. Egy 0-100-as skálán mindkettő 95 és még van egy 70-es sárga, a piros nagyjából 0, úgyhogy nagyon igaza volt az igazgatóasszonynak, amikor nem látta bennem a vezetőt.

-Mennyire tudod befolyásolni, hogy másfajta viselkedést vegyenek fel a tanítványaid?

-Ha érti, hogy ő milyen, akkor abszolút. Vannak technikák, amelyek segítségével ez megoldható. Mondjuk egy introvertáltabbnak, hogy kell egy pirossal kommunikálni. Sokszor megkérdezik, hogy akkor most színészkednem kell? Nem ez a lényeg. Megtiszteled a másikat, hogy úgy szólsz hozzá, ahogy az neki a legjobb. Egy pirost nem érdeklik a részletek, így neki csak a lényeget mondod el. Ha értem, hogy miként kell a másikat is megszólítanom, akkor az üzenetemet úgy tudom becsomagolni, hogy számára is értelmezhető legyen.

-Te mikor jöttél rá, hogy ezt a tudást tovább tudod adni?

-Valószínűleg, amikor könyvet írtam, ami sok mindenre megtanított. Kutatnom kellett, összerendezni, logikus struktúrában gyakorlati részeket keresni, ezek után kezdtem el személyesen is foglalkozni emberekkel. Webinárokat is tartok, volt olyan, amin 200 résztvevő volt.

-Mit szoktak rólad mondani a tanítványaid, milyen előadó vagy? Biztos visszajut hozzád néhány vélemény.

-Talán azt, hogy felkészült vagyok és látják, hogy sok mindennel foglalkozom. Például heti szinten 40-50 podcastot hallgatok, mert nagyon sok minden érdekel és igyekszem ezeket az előadásaimba is beépíteni. Mindig azt keressük, ami önazonos, ami jól működhet. Ha te extrovertált vagy, adj elő színpadon, videóban, ha introvertáltabb, akkor írj blogot, vagy podcastban szerepelj. Így mindenki megtalálhatja azt, amiben jól működik és ehhez tudja keresni a megfelelő ügyfélkört is. Nagyon fontos, hogy hiába van meg a tudásod, ha nem hallatsz magadról.

-Te irodistáknak írtad a könyvet. Miért?

-Mert ezt a közeget ismertem. Bejártam a fél bankszektort, közműipari szektort, a vállalkozói szektor ismeretlen volt. Nekik egészen más problémáik vannak, máshova teszik a fókuszt. Náluk nagyobb a potenciál, az eredményüket többszörözni tudják. Egy irodistánál nem feltétlenül van így, de náluk is nagyon hasznos.

-Te kitől tanulsz?

-Ha látnád a listámat…folyamatosan képzem magam marketingben, szövegírásban, de IT-ban is. A mesterséges intelligencia is nagyon érdekel, mert ezek mind hatnak ránk.

Általában az a problémám, hogy van 30 könyv, 100 óra oktató anyag meg a heti podcastok…(nevet). Igen, túl sok minden van a világban, ami nagyon érdekes.

-Te miben látod a coaching erejét a munkádban? Van-e egyáltalán?

-Én a megoldás fókuszú brief coaching eszközeit használom a konzultáció során. Amikor azt látom a profil elemzésből, hogy az ügyfél egy kicsit el van akadva, nem tudja, hogy honnan hova kellene eljutni, mást kell keresnünk, mert a DISC erre nem ad választ. Ez olyan, mint a GPS. Betáplálod az útitervet és odavisz. De ha nem tudod, hogy hova akarsz eljutni, akkor nem segít. A Brief módszer segítségével feltárjuk, hogy honnan hova szeretnél eljutni, és ott mi vár, mi fog történni. Ilyenkor kvázi sapkát váltok, de ezt az ügyfél nem érzi. Coaching technikákat alkalmazok azért, hogy a konzultáció hatékonyabb legyen. Én ötvözöm a DISC módszert és a coaching technikát, így jön ki belőle valami egyedi…a KÉK Óceán stratégia, mondjuk úgy.

-Mert ki kell emelkedni.

-Igen, erre jó például a könyv, mint egy marketing névjegy. Ha elolvassa és tetszik neki, akkor már megvan egy kapcsolódási pont.

Nekem az a misszióm, hogy minél több ember használja ezt a módszert. Azért szeretek nálam jobb vállalkozókkal dolgozni, mert saját sikeremnek élem meg, ha ő fejlődik. Akkor érzem azt, hogy van hatása a munkámnak. Nekem ez a siker.

 

Szerző: M. Kovács Ágnes

Facebook hozzászólások