2024. március 28 , csütörtök - Hajnalka

A Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es social media posztjaik közül

Fotó: Pixabay

Egy európai felmérés keretében azt vizsgálták, hogy mennyire tudatosak, illetve milyen hozzáállást tanúsítanak a fogyasztók az online adatvédelem és az adataik lábnyoma terén.

A felmérés bemutatja, hogyan különbözik az online adatvédelemről alkotott felfogás országok és generációk szerint: a Z-generációsok például meggondolatlanabbak az adataik feletti ellenőrzés tekintetében, ugyanis sokan szeretnék, ha véglegesen törölhetnének egy korábbi online posztot. Az eredményekből egy minden vizsgált országot érintő, általánosan előforduló probléma rajzolódik ki: a válaszadók zöme nincs tisztában vagy bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy mekkora ellenőrzéssel rendelkezik a digitális jelenléte felett, vagy hogy mit tehetne, ha kezelni szeretné az online személyiségét, írják aegy közleményben.

 A tanulmány, amelyben 11 ország több mint 8500 tizenhat évesnél idősebb internethasználója vett részt, széleskörű tévedéseket talált a válaszadók körében az online identitásuk feletti ellenőrzés vélt szintjét illetően, ugyanis a válaszadók jelentős száma tévesen úgy véli, hogy a közösségi médiás fiókok és posztok véglegesen törölhetők – áll a közleményben.

Mit nem kéne „kedvelni”?:

 Az, hogy milyen posztokat „kedvelünk” a közösségi médiában, erős hatással lehet a mások általi megítélésünkre. Az európai fogyasztók jellemzően tisztában vannak az online tevékenységeik esetleges következményeivel, és elmondták, hogy egyes témák kockázatosabbak és lázítóbbak bizonyultak másoknál, sőt potenciálisan még a megítélésüket és az álláskilátásaikat is befolyásolták.

A fogyasztók 38%-a szerint a fogyatékkal élőket lekicsinylőnek ítélt posztok lehetnek a legkárosabbak valaki álláskilátásaira vagy kapcsolataira nézve. Mindeközben 3-ból 1 válaszadó (34%) azt mondta, hogy a koronavírus-vakcina ellenes posztok megosztása vagy a transzellenes nyelvezet használata (32%) ugyancsak hatással lehet a karrierlehetőségekre.

 Nem a legjobb jelölt az állás betöltésére:

Az igazgatók csaknem fele beismerte, hogy keresett már rá egy kolléga online jelenlétére, amikor az adott kolléga belépett a vállalathoz, és talált olyat, amit elítélendőnek vélt, míg a válaszadók több mint 40%-a arról számolt be, hogy ismer valakit, akinek a munkájára vagy a karrierjére negatívan hatott egy régi közösségi médiás poszt. Mindezek ellenére az emberek csaknem egyharmada még sosem nézte át vagy törölte a régi posztjait a közösségi oldalakról.

Az online jelenlét alapján kialakított megítélés sok ember számára jelent problémát. A fogyasztók összesen 42%-a véli úgy, hogy a közösségi médiás profilja nem ad róla hiteles képet. További 48% úgy gondolja, hogy mások téves következtetéseket vonhatnak le róluk az internetes keresési előzményeik alapján.

Aggodalomra ad okot ugyanakkor, hogy a 16–21 év közöttiek túlnyomó többsége (81%-a) tévesen úgy véli, hogy teljes ellenőrzéssel rendelkezik afelett, hogy valamit véglegesen törölni tudjon az online jelentétéből.