2019. október 22 , kedd - Előd

Ha nyár, akkor utazás

Persze nemcsak ilyenkor hatalmas a forgalom a repülőtereken.
2015-ben 3,5 milliárd utast számoltak össze világszerte. Nem csoda, hogy előfordul, a bőrönd sérül, késik vagy elveszik: az elkeveredett poggyászok száma tavaly elérte a 23,1 milliót, azaz 1000 utasra 6,5 ilyen bőrönd jutott.*  A Generali összegyűjtötte az okokat, hogy mire érdemes figyelnünk.

 

Nemcsak a megnövekedett terrorveszély miatti alaposabb ellenőrzések, illetve az így meghosszabbodott becsekkolási idő okozhatnak feszült pillanatokat, amikor repülőre szállunk. Egy felmérés keretében az utasok közel harmada számolt be arról, hogy nyugtalan és ingerült, amikor a poggyászfelvételre kerül a sor, hiszen a futószalag mellett állva sokakban felmerül, hogy esetleg nem érkezik meg a csomagjuk. 2015-ben 23,1 millió bőrönd keveredett el, amelyek 79%-a késve érkezett, 15% rongálódott, míg 6% tűnt el.*
5-ből 1 utas csak kézipoggyásszal repül
A poggyászok átlagosan 1,76 nap alatt kerülnek vissza eredeti tulajdonosukhoz, ami első ránézésre ugyan nem tűnik soknak, de egy emiatt vesztegelni kényszerülő utas számára felér egy örökkévalósággal. Nem véletlen, hogy 5-ből 1 utas csak kézipoggyásszal repül: a feladott poggyászok száma utasonként átlagosan 1,2 db volt 2015-ben.
„Leggyakrabban a légitársaság kezelésében megsérült bőröndről érkezik bejelentés hozzánk, a második pedig a külföldre késve érkező poggyász, amelyről gyakran kiderül, hogy eltűnt. A hiányosan érkező csomag a legritkább” – emelte kiLengyel Márk, az Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) vezérigazgatója.
A legjelentősebb javulást az európai légitársaságok érték el e téren, tavaly ugyanis21%-kal kevesebb ilyen eset fordult elő (1000 emberre 7,80 ilyen jutott) annak ellenére, hogy a régió még mindig mutat némi lemaradást az ipar trendjeit tekintve. A megelőzés érdekében a légitársaságok 77%-a, míg a repülőterek 88%-a tervezi, hogy 2018-ig bevezeti az önkiszolgáló poggyászbilétázást. Az okostelefonokon elérhető csomagkövetés még sok helyen gyerekcipőben jár, de a légitársaságok körülbelül 60%-a úgy számol, hogy 2018-ra elérhetővé teszi ezt a szolgáltatást.*
Mire figyeljünk, ha nem szeretnénk elveszteni a csomagunkat?
Az elkeveredésnek számtalan oka lehet: a leggyakoribb itthon a célállomást jelzőcímke leszakadása, de az is előfordulhat, hogy lecserélik a repülőgépet, és az új típusba már nem fér be annyi poggyász – tudta meg a Generali Kovács Judittól, a Budapest Airport Zrt. Terminál Szolgáltatásokért felelős vezetőjétől. Átszálláskoris megeshet, hogy az utassal ellentétben a bőröndje nem éri el a gépet, illetve hogysztrájk akadályozza a folyamatot. A SITA beszámolója szerint a félrekezelt bőröndök legnagyobb részben, 45%-ban átszálláskor keverednek el.*  Kovács Judit azt javasolja, hogy minden esetben tegyünk névcímkét a poggyász külsejére és belsejébe is, és a csomagot egy különleges matricával, szalaggal tegyük könnyen felismerhetővé. Emellett a korábbi utazásokból származó csomagcímkét, illetve biztonsági vonalkódot távolítsuk el a bőröndökről, mert  azok megzavarhatják a csomagkezelő rendszert, ami így esetenként nem beazonosíthatónak nyilvánítja a bőröndöt. Az is fontos, hogy kár esetén azonnal tegyünk bejelentést a repülőtér „Lost and found” részlegénél, és a repülőjeggyel és a poggyász-címkével együtt őrizzük meg az itt kapott jegyzőkönyvet a további ügyintézéshez.
Utazás előtt persze érdemes azzal is megkönnyíteni a saját dolgunkat, hogy nem rakunk a poggyászba tiltott tárgyakat. Kovács Judit például egy olyan esetről számolt be, amikor az utas fel volt háborodva, mert a késve megérkezett bőröndjéből hiányzott valami: egy gázpalack. „Sajnos van olyan utas, aki ezt komolyan is gondolja. Sőt van, aki előszeretettel ad fel a poggyászában csillagszórót, tűzijátékot, méghozzá 3 kilót” – tette hozzá.
Ha már megtörtént a baj, és nincs kifejezetten repülős utazásra kötött biztosításunk, igen hosszú (akár több hónapos), bonyolult procedúra vár ránk, amikor közvetlenül a légitársaságtól próbálunk kártérítést szerezni. A légitársaságok többségénél csak angol nyelven fogadják a kárbejelentéseket, és előfordul, hogy csak többkörös levelezést követően fizetnek, vagy próbálják valamilyen külső problémára hivatkozva elutasítani az utas kérését. Lengyel Márk elmondta: visszatérő tévhit az ügyfelek körében, hogy minden utazási biztosítás tartalmaz megfelelő szolgáltatást légipoggyász-sérülésre valamint –poggyász- és járat-késésre is, és, hogy a biztosító azonnal fizet, a légitársaságtól függetlenül. Pedig ez csak az Air-termékek esetében van így. Ha viszont rendelkezünk ilyennel, nyugodtan rábízhatjuk magunkat a biztosítóra: az EUB az Air Assistance szolgáltatás keretében már a kár észlelésekor, akár nyelvi nehézségek esetén is segítséget nyújt a repülőtéri ügyintézésben, majd a reptéri bejelentés alapján kifizeti az utas felé a kártérítést, mentesítve az ügyfeleit ezáltal a légitársasággal folytatott több hónapos ügyintézéstől. Olyan esetben pedig, ahol az utas jogosult lehet a légitársaságtól további kártérítésre is (pl. EU-s szabályok alapján fix összegű térítések), több száz eurót hozhat a házhoz az erre vonatkozó szakszerű tájékoztatás is.
hrglobe.hu
Facebook hozzászólások