2024. április 17 , szerda - Rudolf

A legutóbbi hírek szerint defekt okozta a vasárnapi tragédiát

Fotó: MTI: Mihádák Zoltán

Nyolcan haltak meg abban a balesetben, amely vasárnap, a hajnali órákban történt az M7-es autópálya 70-es kilométerszelvényében, Szabadbattyán térségében. A legutóbbi hírek szerint defekt okozta a tragédiát. Telefonon értük utol Kovács Lajos utazásbiztonsági szakembert, az Executive Services Center Kft. ügyvezetőjét.

-Ha összerakjuk az idővonalat azt látjuk, hogy az egész busz, a személyzet, és az utasok a éjszakát a buszon töltötték. Nem szeretnék a konkrét esemény kapcsán semmilyen feltételezésekbe bocsátkozni, hiszen még folyik a szakértők munkája, általánosságban tudok csak nyilatkozni. Nem csak az alvás mennyisége számít ilyenkor, hanem a minősége is. Nem véletlenül van a kamionosoknak kötelezően jogszabályban előírva, hogy rendes szálláshelyen, ágyban kell eltölteni a pihenőidejüket. A buszokon sok utas közlekedik, ami nagyobb biztonsági kockázatot jelent, ha a járművekkel történik valami. A pihenő idő minősége nagyon fontos, a járművek műszaki állapotáról már nem is beszélve. Én sajnos nem tudok róla, hogy a buszoknál is lenne olyan kötelező jogszabály, mint a kamionsofőröknél.

Az alacsony árszegmensű utaknál a műszaki karbantartás fillérre ki van számolva. A hasonló baleseteknél is a sok olyan szabálytalanságot tártak fel,  ami arra vezethető vissza, hogy a jármű üzembentartója nem teljesen szabályos módon  próbált spórolni a költségeken.  Vannak, akik a buszokba plusz üzemanyag tartályokat építenek be, amivel költséget spórolnak.

-Mi a helyzet defekt estén?

-Durrdefekt bármilyen állapotú  kerékben történhet. Ez az  egyik olyan kockázati tényező, amire azt mondja az ember, hogy ezt tényleg nem lehetett látni előre, mert akár a vadonatúj guminál is előfordulhat. Persze a lestrapáltabbak estében sokkal nagyobb a kockázat. A másik az esetleges probléma bekövetkezésekor, hogy hogyan reagál a sofőr. Ha az idővonalat nézzük, éjszaka vezetnek, 20 órát vezetnek, hogy a célállomáson töltsenek 10 órát.  Ez már egy kétnapos időintervallum, amikor sem a sofőrök, sem az utasok nem aludtak ágyban, nem tudták magukat kipihenni.

A hajnali órákban, amikor az ember szervezete kívánja a pihenést,  lassul a reakció idő.  Egy durrdefektnél kipihent állapotban másképp reagál a sofőr, lehet, hogy nem következik be ekkora tragédia.  Sok múlik tizedmásodperceken.

Egyes buszoknál, bár van WC, mégsem lehet használni, mert a váltósofőr fekhelye oda lett berendezve. Olyan extrém esetekről is lehetett hallani, hogy  menet közben a csomagtérben aludt a váltósofőr. Alul, ahova a bőröndöket rakják, ott lett kialakítva egy kis kutrica. Egy balset esetén ha ttörténik valami, biztos, hogy nem fogja túlélni.

Ennyi embert szállítani hatalmas felelősség. Nagyon sokszor mennek rossz műszaki állapotban, túlfutott gumikkal, kialvatlan sofőökkel. Mégegyszer mondom, nem ebben a konkrét esetben, hiszen nem tudjuk még, hogy milyen műszaki állapotú volt az adott jármű, de az általános tapasztalat az, hogy az olcsó utakat kínáló szolgáltatóknál nagyon sokszor így csökkentenek költséget. Ott azért a biztonsági kockázat lényegesen fokozódik.

-Akkor mit ajánl, nekünk utasoknak mire kell ügyelnünk?

-Mindig érdemes az utaztató cég után nézni, hogy milyenek a visszajelzések. Milyen a céges háttér, mennyire átláthatóa működése. Én óvva intenék mindenkit attól, hogy a nyilvánvalóan olcsó utakat kínáló szolgáltatókkal utazzon. Igen, spórol az ember pár 10 ezer forintot, de azt gondolom, hogy a személyi biztonság többet ér.  Ezt sokan nem gondolják át.

 

(HRGlobe)