2024. március 28 , csütörtök - Hajnalka

Nincs is akkora hatalma a nagy élelmiszeripari cégeknek?

Egy friss kutatás szerint a legbefolyásosabb élelmiszeripari cégek próbálnak tenni azért, hogy ez a piac fenntarthatóbbá váljon, de kevesebb mozgásterük van, mint hinnénk. A cégeknek sokszor egyáltalán nincs releváns információjuk a termelőkről, akik nyersanyagokkal látják el őket.

Az Annals of the American Association of Geographers című szaklapban publikált anyag szerint a nagyok számára is egyre komolyabb problémát jelentenek a klímaváltozással járó terhek és a környezetszennyezés, sokan közülük ambiciózus célokkal próbálják felvenni a harcot a problémák ellen. Különösen a termelő által használt módszerek tisztasága fontos, mivel ezek még a gyártásnál és szállításnál is nagyobb ökológiai lábnyomot okozhatnak.

Susanne Freidberg professzor vizsgálódásaiból kiderült, hogy a nagy élelmiszeripari cégek sokszor szinte semmit sem tudnak a termelőik által használt technológiákról – mondhatni, hiába gondoljuk őket gazdaságilag erős, befolyásos cégeknek, hatalmuk mégsem elég nagy. Persze egyes nagy cégek – például az amerikai Walmart – megkövetelik mezőgazdasági beszállítóiktól, hogy fenntartható formában, környezettudatosan működjenek, a valóságban meglehetősen nehéz a termelőket rávenni erre, hiszen ez nagyon komoly anyagi ráfordítással jár a farmerek esetében. Ennek megfelelően nem is sok cég dönt úgy, hogy továbbképzi a termelőket, és hajlandó plusz forrásokat szánni a technológiai fejlesztésekre is.

 

Forrás: Medipress